Christian Koelen: De nieuwste wet- en regelgeving in de uitzendbranche

In dit artikel gaat Jurist Christiaan Koelen dieper in op deze ontwikkelingen, evenals de impact van nieuwe technologieën en Europese regelgeving op de arbeidsmarkt.

Recente ontwikkelingen

De uitzendbranche ziet een golf van nieuwe wet- en regelgeving op zich afkomen, die de arbeidsomstandigheden voor uitzendkrachten moet verbeteren. De wet Meer zekerheid Flexwerkers belooft meer rechten voor flexwerkers. Maar dit gaat gepaard met beperkingen op bepaalde flexibiliteitsvormen.

Vanaf 18 jaar kunnen uitzendkrachten deelnemen aan de pensioenregeling dankzij de Wet Toekomst Pensioenen. Dit biedt hun meer zekerheid voor de toekomst. Ondertussen blijft de vraag naar tijdelijk personeel stijgen, vooral in sectoren als IT, technologie, en logistiek, door de voortdurende digitalisering en e-commercegroei.

Nieuwe wetten kunnen operationele kosten verhogen, waardoor kleinere uitzendbureaus moeite kunnen hebben om mee te blijven doen. Dit kan leiden tot verdere marktconsolidatie. Hoewel er zorgen zijn, streven we er bij Uitzendbureau Flexibel BV naar om ons aan te passen met een can do mentaliteit, altijd gericht op betrouwbaarheid en kwaliteit.

Veranderingen in 2024

In 2024 zijn diverse veranderingen in de wet- en regelgeving van kracht die de uitzendbranche aanzienlijk beïnvloeden. Vanaf 1 januari wordt de toetredingsleeftijd voor het opbouwen van pensioen verlaagd naar 18 jaar, wat gunstig is voor zowel uitzendkrachten als vaste medewerkers. De wachttijd van acht weken voor pensioenopbouw is per 1 juli 2023 al afgeschaft, wat een groot verschil maakt voor de pensioenregeling.

Daarnaast stijgt het wettelijk minimumloon met 3,75% naar € 13,27 per uur voor werknemers van 21 jaar en ouder. Voor uitzendkrachten biedt dit meer zekerheid en een eerlijker loon. Vanaf 1 juli 2024 moeten bedrijven met 100 of meer werknemers ook gegevens rapporteren over werk gebonden mobiliteit om CO2-uitstoot te reduceren.

Een andere grote verandering is de verkorting van Fase A in de uitzendketen van 78 naar 52 weken, zonder mogelijkheid tot afwijkingen per cao. Dit versterkt de positie van uitzendkrachten, omdat er daarna een vast contract moet volgen. Samen versterken deze veranderingen de positie en rechten van uitzendkrachten, met meer nadruk op zekerheid en duurzaamheid.

PKS

Het Prijs-Kwaliteitssysteem (PKS) is een belangrijke ontwikkeling die gericht is op het verbeteren van de woon- en werkomstandigheden van arbeidsmigranten. Met de invoering van dit systeem wordt er gestreefd naar meer transparantie en meetbaarheid van de kwaliteit en kosten van de huisvesting.

Door het PKS wordt het mogelijk om niet alleen de kosten van huisvesting te vergelijken, maar ook de kwaliteit ervan. Dit zorgt ervoor dat werkgevers en uitzendbureaus meer verantwoordelijkheid nemen voor de leefomstandigheden van arbeidsmigranten, wat uiteindelijk bijdraagt aan een betere en rechtvaardigere werkplek.

Wet Toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten

De Wet Toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA) is ontworpen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van uitzendbureaus te waarborgen. Door strenge toelatingseisen op te leggen, moeten uitzendbureaus aan specifieke criteria voldoen om toegang tot de markt te krijgen. Dit bevordert de bescherming van de rechten van uitzendkrachten.

CAO voor uitzendkrachten

Vanaf 1 juli 2023 zijn er veranderingen in de Cao voor Uitzendkrachten geïntroduceerd om goed werkgeverschap en duidelijkheid te bevorderen. Uitzendkrachten hoeven niet langer vaker beschikbaar te zijn dan hun overeengekomen arbeidsduur. De beschikbaarheid die zij hebben opgegeven is leidend bij het inroosteren.

Eerlijke arbeidsmarkt

De invoering van de Wet ‘toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten’ (Wtta) markeert een belangrijke stap naar een eerlijke arbeidsmarkt. Dit toelatingsstelsel zorgt ervoor dat alleen betrouwbare uitzendbureaus toegang krijgen tot de markt.

Deze strengere regelgeving verplicht uitzendbureaus om het juiste loon en de bijbehorende belastingen te betalen. Hierdoor wordt misbruik aangepakt en kunnen malafide uitzenders van de markt geweerd worden. Het omvat ook een normenkader met het SNA-keurmerk, wat de eisen voor toegang tot de markt aanzienlijk verhoogt.

De introductie van deze vergunningen zorgt voor betere regelgeving en handhaving in de uitzendbranche.

Arbeidsmigranten

Het kabinet volgt de aanbevelingen van de commissie Roemer nauwgezet op, met oog voor de urgentie. Deze commissie benadrukte de misstanden die arbeidsmigranten ervaren en benadrukte hun recht op goede leef- en werkomstandigheden. Het is essentieel dat arbeidsmigranten een eerlijk salaris ontvangen en fatsoenlijke woonruimte hebben.

Uitzendbureaus vervullen een cruciale rol in het ondersteunen van arbeidsmigranten in Nederland. Ze moeten zich houden aan strenge regelgeving om zo de rechten van arbeidsmigranten te waarborgen. Echter, malafide uitzendpraktijken kunnen deze regels omzeilen, waardoor de rechten van deze werknemers in gevaar komen en benadrukken de noodzaak van strenge handhaving.

ZZP handhaving 2025

Per 1 januari 2025 zal de handhaving van de huidige Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) strikter worden, maar dit betekent niet dat de wetgeving rond zzp'ers opgeheven wordt. In plaats daarvan is het doel van deze verschuiving om schijnzelfstandigheid effectiever te bestrijden. Bedrijven zullen zich moeten voorbereiden op een strengere controle van hun samenwerkingen met zelfstandigen. Het is van cruciaal belang dat werkgevers ervoor zorgen dat hun afspraken en contracten in lijn zijn met de geldende regels om onnodige kosten en juridische complicaties te vermijden. De wetgeving blijft dus van kracht, maar de focus verschuift naar een striktere handhaving om zowel de rechten van zzp'ers te beschermen als de belangen van werkgevers te waarborgen.

Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten

De Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA) treedt per 1 januari 2026 in werking en biedt een krachtig middel tegen malafide arbeidsbemiddelaars. Dit wetsvoorstel verplicht bemiddelaars om voorafgaande goedkeuring van de overheid te verkrijgen, waarborgend dat alleen de partijen die zich aan strenge voorwaarden houden, activiteiten mogen uitvoeren. Uitzendbureaus die zich niet aan de regels houden, worden aangepakt om uitbuiting en onderbetaling van arbeidsmigranten te voorkomen.

De rol van innovatie en digitalisering

Digitalisering speelt een grote rol in de moderne uitzendbranche. Uitzendbureaus zoals Flexibel BV maken gebruik van geavanceerde software en digitalisering om altijd te blijven innoveren en analyseren. Deze technologieën stellen hen in staat sneller en efficiënter te werken, wat leidt tot hogere tevredenheid bij zowel werkgevers als werknemers.

Uitzendbranche staat voor een reeks veranderingen

De uitzendbranche staat voor een reeks veranderingen door nieuwe wet- en regelgeving die de positie van uitzendkrachten wil verbeteren. Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot hogere operationele kosten voor uitzendbureaus. Toch biedt dit ook kansen voor verbetering in kwaliteit en betrouwbaarheid, vooral nu er vraag is naar goed werkgeverschap.

Het aanhoudende tekort aan gekwalificeerde werknemers dwingt uitzendbureaus om meer te investeren in de training van hun krachten. Dit is essentieel in een vergrijzende arbeidsmarkt waarin het aantal jongeren afneemt.

Recente wetswijzigingen, zoals de afschaffing van de 24-wekeneis voor asielzoekers en de Wet toezicht gelijke kansen werving en selectie, verbeteren de toegang tot de arbeidsmarkt voor diverse groepen en helpen discriminatie tegen te gaan. Dit kan leiden tot meer diversiteit, wat de arbeidsmarkt positief zal beïnvloeden. Flexibiliteit en een 'can do' mentaliteit blijven cruciaal, zowel voor opdrachtgevers als werknemers in deze veranderende markt.